mandag den 23. marts 2015

Hækling er en gammel teknik som indebærer en hæklenål og garn. Man kan hækle med en masse forskellige masker, som hver især giver et anderledes resultat i det færdige produkt.

Vi er blevet introduceret til luftmasker, fastmasker og stangmasker. For at øve de forskellige masketyper hæklede jeg først dette stykke, hvor der tydeligt ses forskelligheden i fastmasker og stangmasker.



Refleksioner :

 Når man hækler skal man være tålmodig og kunne koncentrere sig . Hvis man skal hækle er det en god ide at det er elever i et højere klassetrin man inddrager, da der derfor er tale om elever, der er mere tålmodige og kan sidde stille og bevare koncentrationen. Et alternativ kunne være at fingrehækle, på den måde finder de ud af metoden til selve processen.

onsdag den 14. maj 2014

Modulopgave 1 - Kuk ur

Ide fasen var svær, da jeg ikke rigtig kunne komme med nogle ideer, så jeg lavede en skitse over hvordan mit ur skulle se ud og gik derefter igang.


Her er min skitse til mit moderne kuk ur. Jeg havde gjort mig nogle overvejelser om at mine tal skulle enten være arabiske eller urdu(pakistansk). 


Jeg besluttede mig for at det skulle være arabiske tal og printede dem derfor ud fra word. 


Her der har jeg tegnet de arabiske tal op på et krydsfiner. 


Derefter gik brugte jeg dekupørsaven til at forme mine tal. 

For at lave hul i 9 tallet, bruger jeg boremaskinen. 


Jeg brugte to krydsfiner plader for at lave en slags ramme. 


Jeg valgte at der skulle være sider på mit ur, og gik derfor igang med at save 4 sider til mit ur. 


Jeg har limet siderne på og brugt hammer og søm til at holde det. 



Jeg ville gerne have at mit ur skulle stå op som slags ramme, og valgte derfor at sætte et krydsfiner som støtte. Og udfordringen her var om limen ville holde. 



Før




Efter - Færdig resultat ;-)


Udfordringen ved mit ur, var at jeg var i tvivl om tallene var for store og om den støtte jeg havde sat bag ville kolapse sammen. 

mandag den 28. april 2014